שתלים בשיניים בהתאמה אישית

להתייעצות עם ד”ר וג'די
השאירו פרטים או חייגו:
077-8054269

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > רפואת שיניים

    בשנים האחרונות הוכנסו לעולם רפואת השיניים סוגי שתלים ופרוצדורות חדשות המיועדות למטופלים מחוסרי עצם בלסת. אין ספק כי המילה האחרונה היום היא – שתל מודפס בהתאמה אישית. ללא כאבים, ללא הליכים מורכבים. שיניים חדשות מותאמות אישית בשלושה חודשים בלבד 

    ראיון עם ד"ר וג'די מהדאוי, רופא שיניים מומחה לכירורגיה ושיקום דנטלי על השתל החדשני שכובש את עולם השתלים למחוסרי עצם- שתל מודפס תלת ממד

    מאת: ריקי איפרגן

    אובדן שיניים עבור כל אדם הוא מצב מטריד מאוד. הוא נגרם מסיבות שונות כמו: מצב דנטלי ובריאותי, גיל, מחלות, טיפולים רפואיים, היגיינה לקויה, מחלות חניכיים, עששת ועוד. 

    אנשים עם חסר שיניים בפיהם, עלולים לסבול מירידה ביכולת הדיבור, קושי בתפקוד ולעיסת מזון ויש לכך גם היבטים נפשיים: המראה הבלתי אסתטי גורם לדימוי עצמי שלילי, חוסר ביטחון, בושה להיראות או לדבר בחברת אנשים עד להתבודדות וניתוק חברתי.  

    שיניים עשויות מחומר חזק אשר מאפשר להן להיות עמידות בפני פציעות, פגיעות שונות וחבלות. כאשר מתרחשת טראומה נרחבת, היא עשויה לגרום לשבירת שיניים, דלקות חוזרות ועד לנשירת שיניים. גם כשלים חיסוניים הנגרמים ממחלת סוכרת או מחלות כרוניות אחרות, מובילים להחלשת מנגנוני ההגנה של הגוף ביכולת שלהם להתמודד עם זיהום בחלל הפה וכל אלה עלולים לגרום לנשירת שיניים ובמצבים יותר חמורים- ספיגה של עצם הלסת.

    במשך שנים רבות, הפתרון הרפואי שהוצע למטופלים מחוסרי שיניים היו שיניים תותבות או תותבות על גשר, אולם היו להם חסרונות רבים. מטופלים התלוננו על פגיעה בחוש הטעם (בעיקר בעלי תותבות עליונות), יובש בפה. קושי להסתגל לשיניים התותבות, פחד שהתותבת תישלף החוצה, בושה ואי נוחות רבה. גשרים גרמו לגירוי בחניכיים בשל עמודי המתכת אשר ייצבו אותם מה שגרם לכאבים, חוסר נוחות ופגיעה בתפקוד התותבות ברמה היום-יומית. 

    לפני 30 שנה החלו לחדור לארץ ולעולם שתלים דנטליים. פריצת דרך מהפכנית זו, שינתה לחלוטין את עולם טיפולי השיניים, והיא מהווה גם היום הפתרון האולטימטיבי לחסרי שיניים.

    ד"ר וג'די מהדאוי, רופא שיניים מומחה לכירורגיה ושיקום דנטלי

    מדוע מחוסרי העצם נשארו מחוץ לשתלים?

    השתלים הדנטליים הפכו לשם דבר והביקוש להם היה עצום. יחד עם זאת היה קהל יעד אחד שנשאר בחוץ ולא התאים להשתלת שיניים, בשל חוסר של מסת עצם בלסת הנדרשת לצורך התקנת וקליטת השתלים הדנטליים.

    מחסור בעצם הלסת הנו מצב ממנו סובלים אנשים רבים. מדובר על אנשים אשר כמות מסת העצם שלהם בלסת, איננה מספיקה כדי לקבע בה שתלים דנטליים.

    חוסר זה נגרם מסיבות רבות כמו דלקות בשורש השן, ספיגת עצם הלסת כתוצאה מתהליכים זיהומיים או דלקות חניכיים.

    גם אובדן שיניים גורם לכך שעצמות הלסת והחניכיים מפסיקות לתמוך בשיניים, והן נספגות חזרה אל הגוף. מהסיבות הללו לא ניתן היה לבצע השתלת שיניים לאנשים חסרי עצם בלסת. 

    במשך הוכנסו פרוצדורות רפואיות שונות, כדי לעקוף את בעיית חסר העצם אצל המטופלים.

    רופאים ביצעו הליך כירורגי של עיבוי עצם באמצעות השתלת עצם מלאכותית אשר התברר כהליך מורכב, ממושך, יקר וכואב עם תקופת החלמה ושיקום ממושכים. היו גם מצבים בהם הגוף דחה את העצם המלאכותית, והמטופל נאלץ לעבור שוב הליך שיקומי כירורגי ארוך וכואב.

    השתלת שיניים לקהל מחוסרי העצם נעשתה, רק לאחר שהרופא העריך את מסת העצם המלאכותית ואת הצלחת קליטתה בלסת. ולמרות כל הניסיונות הללו, רבים שסבלו מחוסר עצם, לא יכלו לעמוד בהליך הארוך והיקר ונאלצו לוותר על השתלת שיניים. 

    התפיסה הרפואית הראשונית – תלות השתלים בעצם הלסת!

    עם חדירת מהפכת השתלים הדנטליים לעולם רפואת השיניים, התפיסה המקובלת הייתה כי הם חייבים להיות מעוגנים במקום של השיניים הטבעיות כלומר: השתלים התחתונים לעצם הלסת התחתונה והעליונים לעצמות הלסת העליונה. 

    תפיסה זו גרמה במשך שנים רבות, לתלות מוחלטת של השתלת שיניים בקיומה של עצם בלסת וכאמור לאנשים עם חסר בעצם הלסת, לא ניתן היה לבצע השתלת שיניים. בהמשך גם הוצעו למטופלים אלה טיפולים כירורגיים יקרים, שהיו כרוכים בסבל רב כמו הרמת סינוס פתוחה, או כאמור עיבוי עצם תוך לקיחת סיכון של פגיעה בסינוסים, זיהומים ועוד. 

    בעיות אלה ואחרות, הובילו לחיפוש ומציאת פתרונות חדשניים למטופלים חסרי עצם, אשר ימנעו מהם את מסכת הסבל והייסורים ויקצרו את זמן הטיפול, ההחלמה והשיקום. 

    ד"ר וג'די מהדאוי, מהו שתל מודפס תלת ממד בהתאמה אישית?

    יש מקרים רבים בהם אין למטופלים עצם ולכן שתל קונבנציונלי כמו זה שאנו מכירים עשרות שנים, כבר לא מהווה פתרון לבעיה.

    כאשר אין מספיק עצם בלסת, יש סיכון של פגיעה בעצב או בכלי דם שאנו מוכרחים להימנע מהם בכל מחיר. ולכן לא היה שום מענה מתאים למטופלים הללו.

    השיטה החדשנית עליה אני ממליץ היא: שתל מודפס תלת ממד, אידיאלי לאנשים מחוסרי עצם.

    איך בעצם מתקינים אותו?

    הוא מורכב בהתאמה מדויקת כמו "אוכף" על רכס המטופל בלסת. 

    שתל מודפס תלת ממד, אידיאלי לאנשים מחוסרי עצם

    איך מכינים שתל מודפס תלת ממד בהתאמה אישית?

    את השתל הזה מדפיסים בדייקנות ובקפידה, שכבה על גבי שכבה במדפסת לייזר, עד שהוא מדויק ומתאים ללסת המטופל. זה פתרון מצוין למקרים מורכבים. 

    איזה שלבים מתבצעים לפני הדפסת השתל?

    יש כמה שלבים מקדימים לפני הדפסת השתל. ראשית המטופל צריך להגיע לבדיקה קלינית. לאחר מכן מבצעים CT ממנו לוקחים את הדאטה- המידע שאנו זקוקים לו לצורך הדפסת השתל.

    מבצעים מודל בתלת ממד, לפיו מעצבים את השתל בצורה ממוחשבת בהתאם למבנה השיניים והאסתטיקה של המטופל.

    מהו בעצם היתרון של שתל מודפס למטופלים מחוסרי עצם?

    יש לזה הרבה יתרונות. בעבר כדי לבצע השתלה דנטלית למטופל חסר עצם, הוא היה צריך לעבור פרוצדורות מורכבות וכואבות כמו השתלת בלוקים של עצם, השתלות ורטיקליות ועוד. בנוסף אחוזי ההצלחה לא תמיד היו גבוהים. נדרש גם זמן טיפול ארוך לפחות שנה ותהליך החלמה ושיקום.

    היום אפשר לתת למטופל כזה מענה של שתל מודפס בהתאמה אישית וכן לשקם את הלסת.

    הוא יכול לצאת עם שיניים זמניות מידית, ואחרי כחודשיים הוא כבר יקבל את השיניים הקבועות שלו המותאמות לו אישית. זה באמת חוסך גם סבל וזמן ארוכים.

    מודל בתלת ממד, לפיו מעצבים את השתל בצורה ממוחשבת בהתאם למבנה השיניים והאסתטיקה של המטופל.

    מהו תהליך ההחלמה?

    כפי שציינתי הוא כבר יוצא בטיפול הראשון עם שיניים זמניות. אם הוא חש כאבים הוא יכול ליטול כל משכך כאבים סטנדרטי. יכולה להיות נפיחות שתיעלם תוך 3, 4 ימים. ייתכן ויטופל באנטיביוטיקה אם יש צורך, אך לא מעבר לכך. 

    האם לדעתך זהו הפתרון האידיאלי היום למטופלים מחוסרי עצם?

    בהחלט. זהו פתרון מדויק של שתל מודפס תלת ממד, המותאם אישית לכל מטופל בהתחשב בנתונים שלו. מדובר על שתל יציב מאוד לטווח ארוך, שנעשה באופן מידי.

    ההליך לא כרוך בשום סבל או ייסורים כמו בהליכים הכירורגיים הממושכים אשר הוצעו בעבר, למטופלים מחוסרי עצם בלסת שלא ניתן היה לבצע עבורם השתלת שיניים דנטלית. 


    ד"ר מהדאוי וג'די
    רפואת שיניים
    ד"ר מהדאוי וג'די, בעל מרפאה פרטית בכפר סבא ובעל תואר דוקטור לרפואת שיניים (D.M.D). ד"ר וג'די מקפיד להתעדכן בחידושים ומחקרים חדשים בתחום רפואת השיניים והכירורגיה הדנטלית. במרפאתו של ד"ר וג'די מעניקים טיפולי כירורגיה דנטלית בעזרת...

    להתייעצות עם ד”ר וג'די
    השאירו פרטים או חייגו:
    077-8054269

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות