מה אפשר לעשות עם סחוס שחוק במפרקים?

להתייעצות עם ד"ר דבי
השאירו פרטים או חייגו
077-4446882

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אורתופדיה

    שחיקת הסחוס, שהיא חלק מתהליך ההזדקנות שלנו, לעיתים רבות היא מלווה בכאב והגבלה בתפקוד. מהם התסמינים לשחיקה? מתי כדאי להגיע לאבחון אצל אורתופד? ובעיקר מה אפשר לעשות?

    צפו בד"ר דן דבי, מנהל המרכז להחלפות מפרקים בבית החולים "העמק", מסביר על כך בתכנית סטטוסקופ בערוץ 13

    שחיקת הסחוס היא תהליך ניווני המתרחש במפרקים באופן טבעי ובא לידי ביטוי בעיקר במפרקים נושאי משקל כמו ירכיים וברכיים. התופעה שכיחה ככל שמתקדמים בגיל, וגורמת לכאבים עד כדי מוגבלות תפקודית. 

    הסיבה לשחיקה נגרמת בעיקר עקב גיל, עודף משקל, ובניגוד אולי לתפיסה הליכה מרובה או פעילות ספורטיבית, אינם הגורמים לכך. 

    שחיקת הסחוס מתרחשת בעיקר בפרקים הנמצאים בתנועה רבה ותחת עומס מכני רב. עם שחיקת הסחוס, מתחילות שתי העצמות במפרק להתחכך זו בזו, תהליך הגורם לדקת ולכאב. 

    אז מה עושים במקרה של שחיקה? האם הפתרון היחידי הוא ניתוח ומה יש לרפואה המשלימה לומר בעניין?

    לשם כך פנינו לד"ר דן דבי, כירורג אורתופד ומנהל המרכז להחלפות מפרקים בבית החולים העמק.

    ד"ר דבי, מה עושים כשמתחילים הכאבים? האם תמיד צריך לחשוב על ניתוח?

    "שחיקת סחוס היא חלק מתהליך ההזדקנות שלנו. כמו שאנחנו מאבדים את השיער, כמו שהעור שלנו מתקמט, ככה גם הסחוס. הוא הולך ונשחק עם השנים. בניגוד לדברים האלה שחיקת הסחוס מלווה בכאב והגבלה בתפקוד ולכן ברגע שמתחיל הכאב ויש איזושהי הגבלה תפקודית כדאי להגיע לרופא. כדאי להגיע לרופא כשמתחילים כאבים, לא לגרור אי נוחות והגבלה בתנועה ולחכות שהמצב יחמיר כדי שאפשר יהיה לבצע  טיפולים בקו ראשון ושנית שיהיו אפקטיבים".

    אז כאב ואי נוחות הם האינדיקציה לשחיקת סחוס? והפתרון הוא ניתוח?

    "לא, ננסה להימנע מניתוח ככל האפשר. בואו נתחיל עם דברים פשוטים, דברים שיכולים לעזור לדחות את הניתוח. למשל, ירידה במשקל. אם נשים משקל של משאית על וולוו היא תישחק. אז ירידה במשקל בהחלט תעזור. פעילות גופנית, תרופות נוגדות דלקת ועזרים כמו מדרסים, מקלות הליכה ועוד". 

    פעילות גופנית? יש איזו תפיסה או אגדה אורבנית שדווקא ספורט ובפרט ריצה גורמת לשחיקת ברכיים. זה נכון?

    "לא נכון. הפוך במובן מסוים, סחוס נוצר בפעילות אנשים חושבים שאם הם לא יתנועעו הם ישמרו על הסחוס וזה לא ככה. אם נשאיר את המפרק בלי תנועה הוא מתנוון, כמו כל דבר אחר. זה נכון שאומרים שיש למשל קונטקט ספורט שאולי הוא פחות טוב ועדיף אולי שחיה, אבל אם אדם אוהב לרוץ ושונא לשחות זה לא יעזור שאני אמליץ לו על שחיה כי הוא לא ישחה. מצד שני, הוא יחשוש לרוץ כי אמרו לו שזה פוגע בברכיים. אז מה יקרה? הוא ישב בבית ויתנוון".

    מה עוד יכול לסייע כשמתחיל כאב במפרקים?

    "במקרים מסוימים ניתן לתת תרופות נוגדות דלקת ונוגדי כאב. אפשר גם לתת תוספי תזונה", אומר ד"ר דבי. "הדברים האלה לא ימנעו את התופעה של השחיקה כי כמו שאמרנו היא חלק מהזדקנות, אבל אפשר בהחלט להאט את ההזדקנות. טיפולים של פיזיותרפיה, הידרותרפיה ואפוסתרפיה יכולים אף הם לסייע בדחיית פעילות כירורגית ככל האפשר ובינתיים  לאפשר למטופל לחיות טוב, לחיות ללא כאבים". לעיתים גם רפואה משלימה יכולה לעזור אומר ד"ר דבי. " בנוסף יש לנו את האורטוטיקה (תחום פרא-רפואי העוסק בהתאמת עזרים חיצוניים אורתופדיים לחלקי הגוף השונים, התומכים או מתקנים אותם). מקל או ברכית יכולים לעזור. עובדה, רוב שחקני הכדורגל וכדורסל משחקים עם ברכיות. הברכית מקטינה את הלחץ על המפרק עצמו ולכן יש פחות כאב".

    יש תרופות שיכולות לסייע?

    "אפשר לתת בהמשך או בנוסף תרופות נוגדות דלקת אם עדיין כואב ניתן תרופות משנות מחלה, כמו למשל הארטריל גו, שמכיל גלוקוזמין סולפט וכך מתנגד לתהליך הדלקתי, גורם לירידה בכאב, ומדווחים שהוא מפחית ב 50% את הצורך בתרופות נוגדות דלקת. מה שמאפשר שוב לדחות מהליכים כירורגים, כי הורדנו את הכאב ואת הפגיעה באיכות חיי המטופל".

    מה לגבי הזרקות של חומרים לתוך המפרק?

    "יש גם זריקות למשל זריקות סטרואידים שמורידות את התהליך הדלקתי. מתחילים בסטרואידים, אם לא עוזר עוברים לחומצה היאלרונית, שעוזרת לשמן את המפרק, ולסכך את המפרק עצמו".

    "ויש את זריקות ה- PRP מדם הפציינט עצמו, זריקות כמו האורטוקין שמעודדות ריפוי עצמי של הגוף".

    אז מתי אין ברירה אלא לנתח?

    "כשכל הפעולות הקודמות לא סייעו. כלומר, יש כאבים והמטופל לא עושה מספיק פעילות גופנית, אנחנו יכולים להעריך שוב את המצב. אם כל הטיפולים הללו לא עזרו אז נכנסנו מכביש דו סטרי לכביש חד סטרי וזה אומר במילים פשוטות שאין ברירה והולכים לעשות את הניתוח. 

    חשוב לזכור, ניתוח זה מצב בלתי הפיך, ולכן נפנה אליו  רק אחרי שמוצו כל האפשרויות האחרות קודם. חשוב לבחון גם שילוב של כמה וכמה טיפולים, הרבה פעמים הרכב משולב יביא להקלה משמעותית. 

    ברוב המקרים, הטיפולים של קו ראשון ושני ימנעו ניתוח ואם לא נצליח להימנע אז לפחות לדחות את הניתוח".


    ד"ר דן דבי
    כירורגיה אורתופדית
    ד"ר דן דבי הינו מנהל את המרכז להחלפות מפרקים ומ"מ מנהל המערך האורתופדי במרכז הרפואי העמק.

    להתייעצות עם ד"ר דבי
    השאירו פרטים או חייגו
    077-4446882

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות