זריקת מרץ: כך ניתן לדחות ניתוח החלפת ברך ולהתמודד עם שחיקה

להתייעצות עם פרופ' דרקסלר
השאירו פרטים או חייגו
077-9978655

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אורתופדיה

    פרופ' מיכאל דרקסלר, מנהל המחלקה האורתופדית והמערך להחלפות מפרקים בבית חולים "אסותא אשדוד", מספר על מחקר פורץ דרך בזריקות לטיפול בשחיקת סחוס. הקץ לכאבים והאם הפתרון הזה יכול להחליף ניתוח

    צפו בראיון בתכנית "סטטוסקופ" ברשת 13

    הנה שתי עובדות חשובות לכל מי שסובל משחיקת סחוס מכל סיבה – אוסטאוארטריטיס (שחיקת סחוס), שחיקה ממחלה ניוונית שנובעת מגיל, בעקבות טראומה או דלקת.

    הבשורה הראשונה היא שזה לגמרי טבעי, במיוחד ככל שמתבגרים, זה כנראה חלק בלתי נמנע מהחיים בגיל מבוגר. הבשורה השנייה, היא שדווקא יש מה לעשות בנדון.

    הבשורה שעולה ממחקר המתנהל בימים אלה בבית החולים הציבורי "אסותא באשדוד", בו מטפלים בעזרת זריקות חדשות בשחיקת סחוס.

    פרופ' מיכאל דרקסלר, מנהל המחלקה האורתופדית והמערך להחלפות מפרקים בבית החולים אסותא, מסביר על שחיקת ברך, הגורמים והפתרונות.

    מה הסימפטומים לשחיקת ברך?

    "שחיקת סחוס גורמת לכאב עד כדי הגבלת תנועה ופגיעה מהותית באיכות חיי המטופלים", אומר פרופ' דרקסלר. "זה משתנה מרמת השחיקה והפעילות והצורך של המטופל".

    מה הטיפול הקיים היום?

    אפשר לחלק את הטיפול לשלוש קבוצות.

    במקרים הקלים ביותר, או בשלבים ראשונים, ישנם משככי כאבים, כדורים, וטיפולים משקמים שונים כגון פיזותרפיה.

    אם זה לא מספיק ויש הגבלה בתנועתיות וכאבים חוזרים – יש טיפולים לכאבי ברכיים שחיקתיים הכוללים הזרקות מקומיות של חומרים שונים. בין המוצרים נמצאים סטרואידים שהם אנטי דלקתיים. לרוב יש לסטרואידים תופעות לוואי ולכן זה פחות רצוי.

    טיפול נוסף כולל חומצות היאלורוניות וחומרים ביולוגיים. נכון להיום, הפתרונות הללו לא מספקים ויש צורך במציאת פתרונות חדשים. במקרים בהם לא ניתן לעזור בדרכים לא פולשניות ונגרמת פגיעה משמעותית לאיכות החיים, ננתח. זו הקבוצה השלישית.

    פתרון חדשני בהזרקות

    הפתרונות החדשים שפרופ' דרקסלר מכוון אליהם הוא המחקר שמתנהל באסותא אשדוד בימים אלה עם חברת ליפוספיר, חברת סטארט-אפ ישראלית בשם ליפוספיר שהוקמה בשנת 2019 על בסיס טכנולוגיה ממכון ויצמן, ונמצא כבר בשלב השני של ניסוי קליני במטופלים (אחרי שעבר אישורים מתאימים ואחרי שלב הניסוי בבעלי חיים). 

    מחקר חדש מציע פתרון לכאב והגבלת תנועה עקב שחיקת סחוס בברך

    מה חדש בזריקה הזאת ולמה היא מהווה פתרון טוב יותר לדעתכם?

    "אנחנו מזריקים חומר שמשמש גם כסיכוך וגם כסוג של ציפוי לסחוס. החומר הזה מצפה ויוצר שכבת הגנה, גם במקומות בהם הסחוס נשחק ויש בהם חור.

    המוצר לא מכיל חומרים משמרים או תרופה, אלא מספק הגנה מכאנית מפני המשך שחיקה של הסחוס. מדובר בחומר מאוד חזק שמצליח לעמוד בעומסים כבדים מאוד ולספק הגנה מכאנית לריקמת הסחוס.

    עשו מדידות חוזרות וגילו שהחומר הזה מסוגל לשאת עומסים גבוהים לאורך זמן רב. זאת, בניגוד לכל החומרים האחרים בשוק שנשחקים מהר יותר". 

    כמה זריקות צריך לקבל ולאורך כמה זמן?

    "בסך הכל זריקה אחת, בשאיפה אחת לכמה חודשים לזריקה תחזוקתית. הזריקה של ליפוספיר נותנת שקט מכאבי המפרק. בזכותה אפשר לתפקד ולחזור תנועה". 

    האם זה פתרון שיכול לבטל את הצורך בניתוח?

    "החומר הזה דוחה ניתוח לפחות לכמה שנים. חשוב להדגיש שאין כיום טכנולוגיה שמאפשרת לבנות סחוס או להחזיר סחוס שאבד.

    אין ספק שבעוד עשרים שנה זה יהיה, אבל כרגע אנחנו לא שם. הזריקות הללו מאפשרות איכות חיים טובה למטופלים והפחתת כאב, שזה לא דבר של מה בכך עבור המטופלים, ואם אפשר לדחות ניתוח מה טוב". 

    פרופ' מיכאל דרקסלר, מנהל המערך האורתופדי והמערך להחלפות מפרקים בבית החולים הציבורי "אסותא אשדוד"

    פרופ' מיכאל דרקסלר: "מדובר בחומר מאוד חזק שמצליח לעמוד בעומסים כבדים מאוד מכיוון שהוא בנוי על שכבות של חומצות שומן. עשו מדידות חוזרות וגילו שהחומר הזה מסוגל לשאת עומסים גבוהים לאורך זמן רב. זאת, בניגוד לכל החומרים האחרים בשוק שנשחקים מהר יותר"

    מה התחזית כרגע?

    "המחקר הגיע לשלב השיא. גייסנו כמה עשרות מטופלים ואנחנו עוקבים אחריהם כבר מעל חצי שנה. אנחנו בודקים את יעילות התכשיר ונכון לעכשיו התוצאות מאוד מבטיחות.

    כרגע אנחנו צופים שיפור מאוד גדול במשתתפי המחקר, הן בשיפור התנועה והן בירידה בכאב".

    מי יכול להשתתף בניסוי שאתם עורכים?

    המחקר מיועד למטופלים מעל גיל 30 שסובלים למעשה משחיקת סחוס ברמה כזו שפוגעת באיכות חייהם.

    אנחנו מכוונים למטופלים שלא רוצים לצרוך משככי כאבים באופן כרוני ומחפשים דרך יעילה להתמודד עם התופעה ללא צורך בניתוח. 

    מה נדרש מהמשתתפים במחקר?

    "נדרש מהמשתתפים להגיע לבית החולים, אין צורך להוציא טופס 17. אנחנו בודקים שהמטופל מתאים למחקר ואם כן הוא נכנס מיד לתכנית.

    בשלב הבא המטופל צריך להגיע במשך חצי שנה לשישה ביקורים במרפאה האורתופדית ולמלא שאלונים שונים. במהלך הביקורים רופא מומחה יבדוק את הברך של המטופל באמצעות בדיקה פיזיולוגית".

    באיזה שלב של המחקר אתם נמצאים ומה עוד לפניכם? 

    "אנחנו נמצאים בניסוי קליני שני. בניסוי הראשון היה דגש על בטיחות. במחקר ההמשך הוזרקו כבר 85 מטופלים – שהם יותר ממחצית כמות המטופלים שאנחנו צריכים לגייס לצורך המחקר.

    אני מקווה שבחודשים הקרובים נגייס את כל המכסה ונצליח להביא בשורה להרבה מאוד מטופלים". 


    פרופ' מיכאל דרקסלר
    כירורגיה אורתופדית
    פרופ' מיכאל דרקסלר הינו מומחה לאורתופדיה והחלפות מפרקים ברך וירך בשיטה חדשנית עם החלמה מהירה. מנהל המערך להחלפות מפרקים והמחלקה האורתופדית בבית חולים האוניברסיטאי אסותא אשדוד. לפרופ' דרקסלר ניסיון רב בהוראה פרונטלית וקלינית של סטודנטים,...

    להתייעצות עם פרופ' דרקסלר
    השאירו פרטים או חייגו
    077-9978655

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות