אסותא אשדוד מציג: מהפכה של ממש בניתוחי סרטן מערכת העיכול

להתייעצות עם פרופ' קשתן
השאירו פרטים או חייגו
077-6670183

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אונקולוגיה

    המחלקה לכירורגיה אונקולוגית בבית החולים הציבורי, אסותא אשדוד, מציעה את מיטב המומחים ושירות ייחודי לחולי סרטן במערכת העיכול. התוצאה – שיפור ניכר באורך ואיכות חיי המטופלים, ולפעמים אפילו ריפוי של ממש

    צפו בכתבה בתכנית סטטוסקופ בערוץ 13



    בשנים האחרונות חלה עלייה בסרטן מערכת העיכול ומדי שנה מאובחנים כ-200 מקרים חדשים. 

    סרטן מערכת העיכול עלול להופיע בכל אחד מהחלקים במערכת, מהוושט ועד הרקטום. ברוב המקרים מדובר בסרטן קשה ובטיפולים ארוכים ומורכבים. הבשורה הטובה היא שבשנים האחרונות חלה פריצת דרך בטיפול בחולים, עם מגוון אפשרויות כירורגיות חדשות. 

    מהו סרטן מערכת העיכול?

    פרופ' חנוך קשתן, מנהל המחלקה לכירורגיה בבית החולים הציבורי, אסותא אשדוד, מסביר כי "מערכת העיכול היא המערכת שדרכה אנחנו אוכלים, סופגים את האוכל ומה שנותן לנו את האנרגיה להתקיים ולחיות. מערכת העיכול מתחילה בעצם מהוושט שמעביר את המזון לקיבה למעי הדק, למעי הגס עד שהוא יוצא דרך הרקטום. סרטן במערכת העיכול יכול להופיע בכל אחד מהאיברים האלה".

    כמה זה סרטן שכיח?

    "מאוד שכיח, בעיקר החלק של המעי הגס וככל שהגיל עולה, בעיקר מגיל 65 ומעלה, השכיחות לסרטן הולכת ועולה".

    פרופ' חנוך קשתן: "פעם מחלה גרורתית הייתה גזר דין מוות למטופל. היום זה לא ככה. אפילו אנשים עם גרורות בכבד ובחלל הבטן יכולים להחלים".

    כיצד היחידה לכירורגיה אונקולוגית שיפרה ושינתה את איכות הטיפול?

    המחלקה לכירורגיה אונקולוגית ב"אסותא אשדוד" מצטיינת בכמה תחומים: 

    גישה רב תחומית ואישית – צוות נרחב מדיספלינות שונות (רדיולוגים, אונקולוגים, כירורגים) מגבש טיפול אינדיבידואלי מותאם אישית למטופל.

    טיפול ממוקד של מומחים עם תתי התמחות שונים של מערכת העיכול

    טכניקה ניתוחית – השאיפה היא לבצע ככל האפשר ניתוחים זעיר פולשניים, אנדוסקופיים או בסיוע רובוט, דבר שמשפיע מאוד על ההחלמה והחזרה לשגרה. במחלקה מתמחים בניתוח חלל הרחם, שבו מצליחים להאריך חיים באופן דרמטי ובמקרים מסוימים להגיע לריפוי מלא. 

    מענה מהיר – מכיוון שכל רגע חשוב להצלחת הטיפול תוך שבועיים מהרגע שהמטופל אובחן בסרטן הוא נכנס לחדר הניתוחים. 

    ליווי צמוד – בסרטן דרכי עיכול רוב המטופלים צריכים להגיע לניתוח. כדי לאפשר את זה למטופלים, מהר וביעילות ככל האפשר, יש במחלקה מתאמת בשם ויקטוריה אלבז שהתפקיד שלה לדאוג למטופל לכל הדרך. "המטופל מקבל את הטלפון שלי ואני מסייעת לו בכל מה שהוא צריך. אני משיגה התחייבות קשר עם הרופא, מתאמת עבורו בדיקות הדמיה. אם צריך להשלים בדיקות – למשל ייעוץ ריאות – אני דואגת לחבר אותו למי שצריך ומזרזת עבורו את הבדיקות אצלנו בבית החולים".

    גם בגיל מבוגר ניתן להציל חיים? 

    אחת המטופלות במחלקה היא צילה שלהלהשווילי, בת ה-85 , שהגיעה לבית החולים עקב נפילה. במסגרת הטיפול השיגרתי לנפילה ובירור הגורמים לכך, מצאו בבית החולים כי היא סובלת מסרטן הקיבה במצב מפושט ומהירו לטפל בה. 

    "ממש הצילו את חייה", אומרת בתה אתי.

    "היא זכתה אחרי הניתוח לרקוד ולאכול בבריתה של הנינה שלה. אני מאמינה שמלאך כיוון אותנו לאסותא אשדוד. בשום מקום אחר לא היו מטפלים בה ככה. עטפו אותנו ונלחמו על החיים שלה". 

    מה מצבה כיום?

    "אמא חזרה לשגרה מלאה. היא אוכלת ומתפקדת כל כך טוב שאנחנו חושבים לטוס יחד לחו"ל.

    לא האמנו שבגיל כזה ובמצבה אפשר יהיה להציל אותה אבל ד"ר סולומון לא ויתר".

    "כל הצוות היה מגיע, 'כן מה אפשר לעזור לך', אין לי מילים תודה לכל הצוות"

    מה ייחודי בניתוחים הללו?

    "יש מעט מאוד בתי חולים בארץ שמבצעים ניתוחים לסרטן בחלל הבטן", מסביר ד"ר אורגד, מנהל היחידה לכירורגיה אונקולוגית, שהתמחה באחד המרכזים המובילים בעולם, בצרפת. "מדובר בניתוח שבמהלכו עושים כימותרפיה לחלל הבטן. במהלך הניתוח עצמו ואפשר להביא לריפוי מלא. זה ניתוח שממש עושה מהפכה ומציל חיים. עד לפני כמה שנים אנשים שסבלו מסרטן בחלל הבטן חיו כמה חודשים. היום אפשר להאריך את חייהם בשנים ולפעמים אפילו לרפא אותם לחלוטין".

    גם יצחק מילשטיין, בן 73, יכול להעיד על איכות הטיפול שקיבל באסותא אשדוד. גם הוא הגיע לא עם אבחה סרטנית אלא עקב שילשולים והקאות, "תוך כדי בדיקות גילו שיש לו סרטן במעיים ובוושט. הוחלט לעשות לו קודם ניתוח מעיים, אחר כך הקרנות וניתוח בוושט" מספר ד"ר דניאל סולומון.

    מדובר בניתוח ארוך ומורכב. "זה ניתוח גדול עם אחוז סיבוכים לא מבוטל, 80% מהמטופלים מסיימים בניתוח זעיר פולשני בלי מעורבות של ניתוח פתוח שמאפשר שיקום מהיר יותר וחזרה לשגרה".

    ליווי אדמיניסטרטיבי כירורגי

    מילשטיין, שעבר את הניתוח בהצלחה, מעיד כי "הטיפול של בית החולים היה מעולה. הם היו עליי במעקב, דאגו לבדיקות תורים. הייתה בחורה שכל הזמן תאמה בין הטיפולים והניתוחים. היא ידעה כל הזמן מה קורה". 

    כדי לאפשר למטופלים להתמקד בהחלמה, ויקטוריה אלבז מנהלת את הבירוקרטיה, הבדיקות והקשרים עם הרופאים בין המחלקות השונות בבית החולים ואף בחוץ מול הקהילה. 

    מה שמאפשר למטופלים לא ללכת לאיבוד, להתרכז בהחלמה ולהגיע לטיפולים מהר ככל האפשר.

    דיונים רב מחלקתיים לכל מטופל.

    טיפול מולטידיסיפלינרי

    כדי להבטיח שכל מטופל זוכה לטיפול ממוקד ומתאים עבורו ולמקסם את תוצאות הטיפול גם בהמשך, בבית החולים שמים דגש על טיפול ממוקד בתחומי התמחות שונים, לצורך כך מתקיימים דיונים רב מחלקתיים על כל מטופל ספציפית.

    זאת לצד כירורגים המתמחים כל אחד בחלק ייעודי של מערכת העיכול. כך אפשר להבטיח מענה ממוקד שמביא לא אחת לא רק לאריכות חיים ושיפור ניכר באיכות החיים אלא אפילו במקרים מסוימים לריפוי מלא מסרטן שעד לא מזמן נחשב לקשה במיוחד.


    פרופ' חנוך קשתן
    כירורגיה כללית
    פרופ' חנוך קשתן הינו מומחה לכירורגיה כללית, מנהל המערך לכירורגיה בבית החולים הציבורי אסותא אשדוד.

    להתייעצות עם פרופ' קשתן
    השאירו פרטים או חייגו
    077-6670183

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות